Nierówność szans edukacyjnych

Przyczyny, skutki, koncepcje zmian

książka

Wydawnictwo Impuls
Oprawa miękka
  • Dostępność niedostępny

Opis produktu:

Tom, który prezentujemy Czytelnikom, poświęcony jest problematyce nierówności w dostępie do edukacji i udziału poszczególnych grup społecznych w kształceniu różnego typu i na różnych poziomach w Polsce oraz w innych krajach Europy.
Artykuły zostały zebrane w kilku grupach tematycznych.
Zgodzę się z redaktorami tomu, że zebrane w publikacji teksty obrazują złożoność i wieloaspektowość podjętej problematyki. Od siebie dodam, że bardzo dobrze ją oddają. Zaproszeni do współpracy autorzy w sposób wyczerpujący, a jednocześnie bardzo dobrze osadzony w literaturze tematu odkrywają przed czytelnikiem obszary, przyczyny, uwarunkowania i oblicza nierówności edukacyjnych. Wnikliwy odbiorca znajdzie w tym tomie materiał, który może zaskoczyć, zszokować, wręcz zbulwersować, jak choćby wskazane przez jedną z autorek błędy w podręcznikach dla uczniów klas I?III szkół podstawowych. Może jednak również skłaniać do refleksji i zadania sobie pytań podstawowych, o to, czym są dla nas równość, demokracja, jakiej równości, jakiej demokracji chcemy, a na jaką się zgadzamy.
Z przyjemnością rekomenduję publikację pod redakcją Wiktora Żłobickiego i Beaty Maj pod tytułem Nierówność szans edukacyjnych - przyczyny, skutki, koncepcje zmian do druku i jestem przekonana, że znajdzie ona szerokie grono czytelników.
Z recenzji wydawniczej prof. dr hab. Iwony Chrzanowskiej
S
Szczegóły
Dział: Książki
Wydawnictwo: Impuls
Oprawa: miękka
Okładka: miękka
Wprowadzono: 11.01.2013

RECENZJE - książki - Nierówność szans edukacyjnych, Przyczyny, skutki, koncepcje zmian

4.7/5 ( 10 ocen )
  • 5
    8
  • 4
    1
  • 3
    1
  • 2
    0
  • 1
    0

Oficyna Wydawnicza Impuls

ilość recenzji:103

brak oceny 4-04-2018 09:28

Nie ma wątpliwości, że idealnym startem w przyszłość są dla młodego pokolenia równe szanse edukacyjne. Z doświadczenia jednak wiadomo, że istniejąca rzeczywistość znacznie odbiega od zakrojonych na szeroką skalę planów i zamierzeń. By wyjaśnić złożoność i wieloaspektowość problematyki, Oficyna Impuls opublikowała opracowany przez grono znakomitych pedagogów tom o wiele mówiącym tytule: ?Nierówność szans edukacyjnych. Przyczyny, skutki, koncepcje zmian?, nakreślający uwarunkowania i oblicza współczesnych możliwości kształcenia. O randze problemu świadczą zamieszczone w publikacji wyniki licznych badań i wnioski.
Całość została podzielona na pięć grup tematycznych. Szczegółowo opracowane materiały uświadamiają czytelnikowi daleki od ideału stan demokratyzacji szkolnictwa publicznego oraz egalitaryzmu edukacyjnego; informują o braku sprawiedliwych regulacji prawnych dotyczących nauczania domowego; porównują elementy edukacyjne w wybranych krajach europejskich (Polska, Rosja, Belgia, Francja, Słowacja, Słowenia, Wielka Brytania i Holandia); omawiają bariery ekonomiczne, strukturalne i świadomościowe, które różnicują dostęp poszczególnych grup społeczeństwa do edukacji na wszystkich jej poziomach (z bogatej oferty korzystają przede wszystkim środowiska wielkomiejskie), pogłębiając równocześnie uczucie niespełnienia i pustki odczuwanej przez wielu młodych ludzi. W nurt rozważań wpisało się także napawające optymizmem rozwijanie zdolności uczniów (warte naśladowania są efekty Dolnośląskiego Systemu Wspierania Uzdolnień) oraz idea równości szans edukacyjnych w kontekście uwarunkowań społeczno?kulturowych.

Wiele uwagi poświęcono doświadczeniom edukacyjnym człowieka w różnych fazach jego życia. W tym aspekcie autorzy poszczególnych artykułów akcentują wpływ właściwych postaw rodziców oraz wychowawców na przyszłościowe osiągnięcia i wybory życiowe. Analizują problem doświadczania nierówności szans edukacyjnych w okresie dzieciństwa, widziany z perspektywy człowieka dorosłego. Sięgają do wymiarów edukacji realizowanej przez osoby w podeszłym wieku (głęboki ukłon w stronę Uniwersytetów Trzeciego Wieku). Wreszcie - apelują o przełamywanie barier stwarzanych osobom niepełnosprawnym intelektualnie i ruchowo.
W publikacji zamieszczono mnóstwo tabel, wykresów, schematów, wyliczeń i konstruktywnych wniosków. Schemat każdego artykułu obejmuje słowa kluczowe, streszczenie, tekst właściwy, polsko- i obcojęzyczną bibliografię wraz z adresami stron internetowych oraz notkę o autorze. Odmienną czcionką zapisano cytaty, a pod tekstem umieszczono liczne przypisy. Specjalistyczny język przekazu sprawia, że ?Nierówność szans edukacyjnych...? to znakomita propozycja przede wszystkim dla teoretyków oraz praktyków nauczania i wychowania.