Dziecko prenatalne

Psychosomatyczna specyfika okresu prenatalnego i perinatalnego jako środowiska życia dziecka

książka

Wydawnictwo Impuls
Oprawa miękka
  • Dostępność niedostępny

Opis produktu:

Termin `dziecko prenatalne` autor książki, prof. Peter G. Fedor-Freybergh, pochodzący z Bratysławy absolwent Wydziału Lekarskiego Uniwersytetu Komeńskiego, wprowadził w 1986 roku, podczas światowego kongresu prenatalnej i perinatalnej psychologii i medycyny, którego był przewodniczącym. Zainspirowały go do tego kobiety w ciąży, które jako położnika i ginekologa nigdy nie pytały go: `Jak się ma dziś mój embrion?` albo `Jak wielki jest mój płód?`, tylko `Jak się miewa moje dziecko?`, a często nawet używając imienia: `Jak się miewa moja Aneczka?` czy `Jak się miewa mój Jasiu?`.
Autor jest również psychiatrą dziecięcym. Przyznaje prenatalnemu dziecku od chwili poczęcia pełne kompetencje we wszystkich funkcjach, podkreślając równocześnie ich nierozłączność i ciągłość przez całe życie.
Tekst powstał w 1980 roku w języku niemieckim, następnie został przetłumaczony na języki słowacki i polski.
Książka ma mówić sama za siebie, a z Bożą pomocą osiągnie swój cel - zrozumienie ludzkiego żywota, pełnowartościowego od samego początku.
Książka zawiera osiem rozdziałów, wstęp, przedmowę do wydania słowackiego, bibliografię oraz posłowie. `Przedmowa do wydania słowackiego` zawiera podziękowania Prof. Petera G. Fedora-Freybergha skierowane do Dr n. med., Vladimíra Krčméra, Dr n., Dr.h.c. mult.
Rozdział `Peter G. Fedor-Freybergh Boże Narodzenie 1980` stanowi swego rodzaju wstęp do niniejszej publikacji, napisany przez samego autora. `Czas przed...` dobitnie ukazuje, że okres prenatalny to jedna z faz rozwojowych na kontinuum życia jednostki, a narządy i układy powstają nie po to by pełnić określone funkcje, ale dlatego, że funkcje te już istnieją. Tytułowe `Spotkanie` matki i jej poczętego dziecka rozpoczyna się od stanu `wspólnej świadomości` by dalej stać się równoprawnym psychosomatycznym dialogiem. `Dialogiem` nającym swoje zalety i wady. Rozdział `Kobieta dobrej nadziei` ukazujący ciążę jako sytuację istotnych psychofizycznych zmian, stanowi swego rodzaju wstęp do rozdziału kolejnego - `Ciąże wysokiego ryzyka` - profilaktyka i leczenie. W rozdziale tym autor z całą stanowczością podkreśla, że rygorystyczne rozróżnianie chorób fizycznych i psychicznych to `metafizyczny nonsens`. Że ciąża nie jest chorobą, choć istnieje wiele niebezpieczeństw zwłaszcza natury psychofizycznej mogących negatywnie wpływać na poczęte dziecko i jego matkę. W celu ułatwienia diagnozy ewentualnych problemów psychospołecznych, autor proponuje zastosowanie stworzonej przez niego `Skali Samooceny Poziomu Frustracji` przeznaczonej dla kobiet w ciąży. Możemy się z nią zapoznać w rozdziale: `Model metodologiczny`. `Poród (jako) wstęp do nowego świata` to nic innego jak `dynamiczny proces, podczas którego zmianie podlega jedynie sytuacja ekologiczna dziecka`. Poród jako taki, nie jest też `żadnym urazem, ani koncepcją śmierci, choć może w niesprzyjających okolicznościach doprowadzić do urazu czy traumy`. W kolejnym rozdziale, `Czas po..`, autor podkreśla ogromną rolę jaką pełni matka w życiu noworodka. Wprowadza on określenie `socjalnej macicy` podkreślając w ten sposób ciągłość jej funkcji w okresie prenatalnym i postnatalnym.
S
Szczegóły
Dział: Książki
Wydawnictwo: Impuls
Oprawa: miękka
Okładka: miękka
Wprowadzono: 25.11.2014

RECENZJE - książki - Dziecko prenatalne, Psychosomatyczna specyfika okresu prenatalnego i perinatalnego jako środowiska życia dziecka

4.7/5 ( 11 ocen )
  • 5
    10
  • 4
    0
  • 3
    0
  • 2
    1
  • 1
    0