- Książki Książki
- Podręczniki Podręczniki
- Ebooki Ebooki
- Audiobooki Audiobooki
- Gry / Zabawki Gry / Zabawki
- Drogeria Drogeria
- Muzyka Muzyka
- Filmy Filmy
- Art. pap i szkolne Art. pap i szkolne
O Akcji
Akcja Podziel się książką skupia się zarówno na najmłodszych, jak i tych najstarszych czytelnikach. W jej ramach możesz przekazać książkę oznaczoną ikoną prezentu na rzecz partnerów akcji, którymi zostali Fundacja Dr Clown oraz Centrum Zdrowego i Aktywnego Seniora. Akcja potrwa przez cały okres Świąt Bożego Narodzenia, aż do końca lutego 2023.
nością nie miało istotnego wpływu na ich sytuację społeczną, kulturę i normy prawne. Pozycja rzymskich elit w królestwach Franków, Burgundów, Wizygotów i Longobardów kształtowała się rozmaicie i bardzo nierówny był wpływ rzymskich wzorów na kodyfikacje Chlodwiga, Gundobada i Sigismunda, Euryka czy Rotariego. Opierając się na porównawczej analizie edyktu Rotariego i wizygockiej Liber iudiciorum, Paolo Delogu słusznie dostrzegł w tych równocześnie przeprowadzonych kodyfikacjach dwa krańcowo odmienne systemy normatywne. Wzorem późnego cesarstwa państwo Wizygotów występowało w roli gwaranta ładu społecznego i z tego tytułu wymierzało za rozliczne przestępstwa kary śmierci, okaleczenia, chłosty, konfiskaty lub grzywny. U Longobardów natomiast państwo nie wymierzało kar śmierci ani kar cielesnych; wyjątkiem były zbrodnie godzące w króla i w bezpieczeństwo monarchii. Kluczową rolę odgrywała wróżda (faida, inimicitia) między grupami krewniaczymi, która mogła doprowadzić do krwawej zemsty. Kara miała w prawie Longobardów charakter prywatnej kompensacji, wypłacanej poszkodowanym tytułem zadośćuczynienia za krzywdę i okupu za zemstę. Przestępstwo naruszało wewnętrzny pokój. Władza królewska wkraczała nie po to, by ukarać winnego, ale żeby przywrócić pokój przez okup i pojednanie stron. Kiedy sam król został obrażony naruszeniem miru, pobierano do królewskiego skarbu grzywnę, ale i ona miała w gruncie rzeczy charakter kompensacji kładącej kres publicznej wróżdzie wymierzonej w przestępcę. W sprawach dotyczących spadkobrania, małżeństwa i rodziny kodyfikacje wizygockie hołdowały indywidualizmowi: chroniły odrębne prawa każdego ze współmałżonków, dorosłych dzieci i kobiet, traktowały grupę pokrewieństwa jako zbiór jednostek i respektowały przede wszystkim interes jednostki. U Longobardów przeciwnie: nadrzędną wartością była grupa krewniacza, jej wspólne interesy majątkowe i jej kontrola nad każdym z uczestników. Wiązała się z tym supremacja męskiej głowy rodziny, a zwłaszcza surowa władza opiekuńcza (mund) nad kobietami i dziećmi. Jednostka była podporządkowana wspólnocie. Mamy tu rzeczywiście do czynienia z kontrastem. Edykt Rotariego dzielił od wizygockiej kodyfikacji zasadniczo odmienny system wartości, czyli różnica kulturowa. Paolo Delogu rozpoznał u podstaw prawa Wizygotów wzory ładu społecznego rzymskiej prowincji. Jej struktury w Akwitanii i Hiszpanii przetrwały najazdy barbarzyńców, co doprowadziło do gruntownej romanizacji Gotów. W Italii natomiast rzymski porządek prawny nie przetrwał inwazji Longobardów: ,,Jego miejsce zajęły inne zwyczaje, o zasadniczo odmiennym charakterze i rodowodzie, nawiązujące do kultury prawnej i do ładu społecznego opartych na całkiem innych [niż rzymskie - ] zasadach"57. Jeśli wolno dopowiedzieć, chodzi tu o zasady barbarzyńskiej kultury prawnej wywodzące się z ustroju plemiennego. Bardzo bliskie tego archetypu wydają się też w edykcie Rotariego wartości i pojęcia związane z tożsamością prawną ludu i wojska, miejscem króla we wspólnocie wojowników i więzią łączącą władcę z ogółem wolnych współplemieńców. Nic nie wskazuje na to, aby podstawowe struktury rzymskiej państwowości w Hiszpanii były całkiem odmienne niż w Italii. Nie ma też powodu przypuszczać, że ustroje plemienne Gotów i Longobardów różniły się diametralnie przed wejściem tych ludów na tereny cesarstwa. Głęboką różnicę dzielącą Liber iudiciorum od edyktu Rotariego przypisać trzeba odmiennym okolicznościom, w jakich Goci i Longobardowie budowali na tych terenach swoje państwa.
Szczegóły | |
Dział: | Książki |
Kategoria: | historia |
Wydawnictwo: | Iskry |
Oprawa: | miękka |
Okładka: | miękka |
Wymiary: | 150x235 |
Ilość stron: | 520 |
ISBN: | 978-83-244-0181-9 |
Wprowadzono: | 15.09.2011 |
Zaloguj się i napisz recenzję - co tydzień do wygrania kod wart 50 zł, darmowa dostawa i punkty Klienta.